FRÅGOR & SVAR

Hur ställer jag mig i kö till ridskolan?

Fyll i din intresseanmälan här. När vi mottagit ditt mail ställer vi Er i kö och återkommer när vi har möjlighet att erbjuda en plats på vår ridskolan.

Hur lång kö är det till ridskolan?

Vi har just nu relativt lång kö till ridskolan men det beror också på vilken kunskapsnivå man är på. Som nybörjare är det oftast väntetid medan det är lättare att direkt få plats på lite högre nivå. Hur många nya elever vi kan ta in varje termin beror helt på hur många som valt att säga upp sin plats.

Jag har skadat mig och kan inte rida resten av terminen måste jag ändå betala de lektioner som är kvar?

När du börjar rida på Harplinge Ridklubb får du signera ett ridabonnemang som löper på tills dess att det sägs upp, vilket bara kan göras i samband med terminsbyte. Det betyder också att man är betalningsskyldig för hela terminen även om du inte har möjlighet att nyttja lektionen själv eller inte. Detta för att vi har kostnader för personal som måste ta hand om hästarna samt de direkta kostnaderna för hästarna oavsett om någon inte kan nyttja sin lektion eller inte.

Ridabonnemangets villkor finns att läsa här.

Hur avbokar jag min ridlektion?

Du avbokar din ridlektion genom att skriva i Facebook gruppen köp/byt/sälj Ridlektioner. Du skriver vilken grupp du rider i och taggar din ridlärare. Samtidigt kan du även försöka att sälja eller byta din lektion med någon annan i Facebookgruppen,

Får man komma och rida i ridhuset eller på stora utebanan?

Det får man absolut! Både ridhuset och utebanan är tillgänglig för andra att rida på då det inte är upptaget för lektioner eller aktiviteter som klubben anordnar. Är man inte medlem får man betala anläggningsavgift per tillfälle och om man är medlem kan man antingen betala per tillfälle eller teckna anläggningskort. Vilka priser och regler som gäller kan du läsa mer om här.

Vad händer om jag säger upp min plats mitt i terminen?

Däremot kan man försöka att sälja sina lektioner i vår köp/byt/sälj grupp på Facebook. Den sidan och vilka regler som gäller finner du här.

Ridabonnemangets villkor finns att läsa här.

Varför finns inte teoritillfällena med i ridschemat

Vi har sedan något år tillbaka valt att inte ange teoritillfällena i ridschemat då närvaron vid dessa tillfällen var alldeles för låg bland våra elever. Efter beslutet är fler oftare med på teorilektionerna och det ökar hästkunskapen bland våra elever.

Enligt svenska ridsportförbundet så handlar utbildningen på våra ridskolor inte bara om att lära sig att rida uppsuttet till häst. För att kunna bli en bra ryttare behöver vi förstå våra hästen som djur, dess beteende, fysik, hur de skall skötas om, hur utrustning fungerar mm. Därför är hästkunskap lika viktigt som den tiden vi spenderar i sadeln.