Låt oss presentera oss

HARPLINGE RIDKLUBB

Harplinge Ridklubb är en ideell förening och Halmstad Kommuns näst största ridskola. Förutom ridskolan så arrangerar vi tävlingar i både hoppning och dressyr samt försöker att hitta på aktiviteter som vänder sig till så många av våra medlemmar som möjligt samt har även samarbete med Habiliteringen hos Region Halland.

Vi brinner särskilt för barn- och ungdomsverksamhet, men strävar efter att Harplinge Ridklubb skall vara en plats dit så många som möjligt vill komma för att vistas och umgås.

Harplinge ridklubb har en lång historia som startade 1979 då. klubben bildades. Några milstolpar genom åren finner ni här nedan.

HRK DÅ TILL NU...

1978

Lektionsverksamheten börjar så smått med lektioner i ur och skur på framsidan av
Per-Larsgård (mellan stallet och vägen) En lektion kostade 10 kr och första ridläraren hette Mia Gustavsson.
Några av de andra ridlärarna som höll lektioner var Annki Larsson (idag Andersén Gerdin) och Bo-Göran Johansson.
Det fanns bara boxar i ett av stallen (där hyrstallet är idag) och klubben arrenderar anläggningen av Bengt von Segebaden.

1979

Harplinge ridklubb är nu officiellt registrerad ridklubb som en undersektion till Kvibille ridklubb.

Klubben lånar in alla ponnyer och hästar till lektionerna och allt arbete med fodring, utsläpp och lektioner görs ideellt.

1981

Klubben utökar lektionsverksamheten och fler medlemmar köper egna hästar. Vi börjar bygga nya boxar där klubbstallet ligger idag och vi gör iordning lilla ridhuset där vi nu kan rida inne på vinterhalvåret. Vi rider upp till Skogsstugan i Kvibille med hela stallet och har hajk.

1983

Klubben anställer Annki Larsson på halvtid som instruktör och vi får även en beredskapsarbetare på halvtid som morgonfodrar och släpper ut hästarna. Vår fina tävlingsbana på gräs anläggs.

1984

Harplinge ansöker om eget medlemskap hos ridsportsförbundet. En ny paddock byggs på baksidan av anläggningen.

Klubben blir en självständig klubb.

1986

Harplinge ridklubb är medarrangör då Halmstad fältrittklubb anordnar SM i banhoppning.
Vi får en ridstig över åkrarna från Per Larsgård till Plönningeskogen.

1987

Nya ridhuset byggs av ideella krafter och invigs med uppvisning och luciatåg den 13 december.

Vi är med och inviger nya glasridhuset i Halmstad med uppvisningar.

Grunden till cafeterian på Per Larsgård byggdes och invigdes

Klubben arrenderar ut ridskolan under ett år.

1995

Stallarna fräschas upp med ny boxinredning. Plönningeskolan hyr in sina lektionshästar i mobila boxar i lilla ridhuset och har lektionsundervisning på klubben.

1999

Klubben firar 20 år med uppvisningar och mingel på dagen på Per-Larsgård och på kvällen fortsatte firandet med middag och dans på Annies gård. Vi anordnar vår första dressyrtävling.

2000

Klubben inleder ett samarbete med Kvibille, Styringe och Skedala och turas om att ha träningshoppningar på somrarna.

Harplinge Ridklubb fick sin första hemsida.

2003

Harplinge ridklubb tillsammans med Susedalens kör och ridklubb anordnar Baltic Cup och svenskt ponnyderby.

2006

Stallet målas om utvändigt. Vi får en ny bod jämte tävlingsbanan som nu fungerar som sekretariat vid tävlingar. Vi har inomhustävlingar för första gången på Plönninge.

2007

I samarbete med Halmstad kommun får klubben en nyrenoverad Cafeteria och toaletter med dusch. Det byggs även en tvättstuga och ett nytt kontor i ridhuset.

2009

Klubben firar 30 år. Vi har uppvisningar, ponnyridning mm och på kvällen tände vi grillarna och dukade upp till fest i tält jämte tävlingsbanan. En storm drog in och vi fick hastigt riva tälten och flytta in i cafeterian istället.
Vi färdigställer uteplatsen vid markan.

Harplinge ridklubb vann pris för Hallands bästa tävlingsfunktionärer.

HRK i lag SM final på Strömsholm

2013

Harplinge ridklubb får en egen facebook-sida för att enklare kunna kommunicera med medlemmarna.

2014

Vi tar fram en ledarguide som ska känneteckna Harplinge ridklubb och vilket förhållningssätt vi som medlemmar och ledare har till varandra.

2019

Klubben firar 40 år med tårta och uppvisningar på dagen och på kvällen blir det middag och uppträde i lilla ridhuset.
Renovering och målning av boxarna i klubbstallet samt sargen i ridhuset.

2020

Coronapandemin gjorde att detta året blev kantat av restriktioner där vi fick begränsa publik vid våra tävlingar och vid lektionsridning.
Möten fick hållas digitalt och vi fick lära oss att hålla avstånd och tvätta händerna.
Vi inleder samarbete med Familjen Arvidsson och arrangerar SM-kval under sommaren och på hösten har vi vår första Harplinge Cup.

Första spadtaget tas i september till vår nya anläggning på Prästgården.
Pandemin fortsatte även under detta året vilket.
Vi har två tävlingar tillsammans med Arvidssons.

2022

I Augusti står äntligen vår nya anläggning klar och vi flyttar in lagom till att höstens lektioner drar igång. Den fjärde september har vi tillsammans med Kommunen en invigning som lockade över 300 personer. Det blev tipspromenad, käpphästhoppning, ponnyridning och invigningstal med kaffe och tårta. Även detta år har vi flera tävlingar med Arvidssons.